Supervisie bij Florere

Positioneer jezelf zoals bij jou past

In supervisie staan de persoonlijke aspecten en het persoonlijk leerproces binnen je beroepsuitoefening centraal. Situaties van alledag, meestal werkgerelateerd, worden ingebracht om op te reflecteren en van te leren. Door bewustwording en het verkrijgen van nieuwe inzichten krijg je de behoefte om zaken anders aan te pakken of nieuwe dingen uit te proberen. Het leren reflecteren is een belangrijk doel van supervisie. Door reflectie op je eigen handelen wordt je je als professional steeds meer bewust van je eigen kennis en vaardigheden en kun je deze uitbreiden. Hierdoor ben je steeds beter in staat om deze bewust in te zetten en zo steeds meer grip te krijgen op het eigen handelen. Afhankelijk van de situatie kun je dan kiezen voor een bepaalde strategie, houding of communicatiewijze, waardoor je effectiever wordt en bereikt wat je beoogt.

 

In de supervisiesessies maak ik gebruik van verschillende werkwijzen en werkvormen, afhankelijk van je inbreng, je behoefte, je leerstijl en je persoonlijke voorkeur. Soms betekent dat dat we 'gewoon' in gesprek gaan en dat ik jou door middel van verhelderende, verdiepende, confronterende of oplossingsgerichte vragen help meer zicht te krijgen op je kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen. Daarnaast kan het ook betekenen dat we op andere wijze de verdieping en reflectie opzoeken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van metaforen, kaarten of spelvormen.  

 

Als supervisant heb je zelf de regie in de supervisie. Je vertelt over je ervaringen, stelt doelen en bepaalt wat je inbrengt in de supervisiesessie. Je eigen leerdoelen zijn de rode draad van je leerproces. Ter voorbereiding op elke sessie schrijf je een reflectieverslag, waarin je beschrijft wat de vorige sessie met je gedaan heeft en wat het je gebracht heeft. Daarnaast schrijf je een inbreng in de vorm van een casus of een thema die we in de nieuwe sessie gaan behandelen. Supervisie kan individueel zijn, maar kan ook in groepjes van twee of drie personen worden gegeven. De supervisie kan plaatsvinden in het kader van beroepsregistraties zoals de SKJ, de opleiding tot orthopedagoog generalist of het behalen van een diagnostiekregistratie.